V. Almanis:
slaptais Altajaus takais arba kodėl sovietmečiu visi bėgdavo į taigą?
Vytautas
Almanis, www.GRYNAS.lt 2013 m. gegužės 23 d.
Devyniolikto
šimtmečio pačiame viduryje Urale, Ust Ujsko stanicos kazokas Vladimiras
Tregubovas budėjimo metu atsitiktinai randa sentikių paliktą knygą ir ją
perskaito. Sentikių knyga visiškai pakeičia šio jauno kazoko gyvenimą. Nors
kazokai anuo metu gyveno gana laisvai, pasiturimai, bet V. Tregubovas nutaria
maištauti. Buvo du keliai – maištauti atvirai arba bėgti nuo valdžios į
atkampias vietas. Sentikiai teigė, kad caras yra pats Antikristas, tad
Vladimiras ieško sau bendraminčių, netrukus jų suranda ir prie visų pasako, kad
daugiau netarnausiąs Antikristui, o tik pačiam Dievui. Tokio kazokų
nepaklusnumo čia dar nebuvo, tad kyla didelis triukšmas, vietinė kazokų
vadovybė nebežino ką daryti ir iš Orenburgo pasikviečia generolą Perovskį. Šis
vienas to reikalo taip pat nesiryžta spręsti, o pasiima kartu dar kelis
generolus, pravoslavų cerkvės aukštus pareigūnus ir visi kartu įkalbinėja
kazokus, jog šie atsisakytų savo žodžių. „Netarnausim Antikristui!“ –
užsispiria penki kazokai, ir generolai su protopopu siunčia raštą pačiam carui.
Šis uždeda ant rašto rezoliuciją: „Bausti“. Bausmė – 3 000 lazdos smūgių,
vedant kazokus per kareivių rikiuotę. Po 500 smūgių du kazokai miršta, o likę
trys pusgyviai vežami į karo ligoninę, kad, juos pagydžius, vėl būtų galima
tęsti bausmės vykdymą. Dar vienas kazokas miršta ligoninėje, o likusių dviejų –
V. Tregubovo ir Aleksejaus Kiseliovo – pasigaili: juos, sukaustytus
grandinėmis, varo pėsčius penkiolikai metų katorgos darbams į Irkutską. Pačiais
gūdžiausiais tarybiniais laikais visiems darbų buvo per akis, tik dirbti niekas
nenorėjo. Kas buvo vikresnis ir sumanesnis, tas kaip velnias kryžiaus bijojo
valdiško darbo ir lėkė kaip akis išdegęs į tundrą, taigą, nors ir pačią dykumą.
V. Almanis Po dvidešimt penkerių metų apie V. Tregubovo gyvenimą viename
slaptame Altajaus skite buvo rašoma knyga „Stebuklinga apysaka“, – iš jos ir
žinome kai kuriuos čia pasakojamus įvykius. Varomi į Irkutską jie sutinka vieną
žmogų, kuris moko katorgininkus, ką reikia daryti, kad šiems pasisektų pabėgti.
Vėliau, lyg atsitiktinai, kai buvo tremiami dar kartą, kazokai vėl sutinka tą
patį paslaptingą keleivį. Tik vėliau V. Tregubovas suvokia, jog sutiktasis
keleivis išvaizda, amžiumi buvo visiškai panašus į Jėzų Kristų. Taip abiem
nuteistiesiems pavyksta pabėgti ir jie po kurio laiko laimingai pasiekia savo
namus. Čia, Uralo miškuose, bėgliai įkuria skitą, bet vienas kaimietis juos
įskundžia valdžiai, ir V. Tregubovas antrą kartą atsiduria katorgoje, vėl
Irkutske. Tada bėga antrą kartą. Dabar bėgliai nutaria išvykti kur nors toli, į
Kaukazą, gal į turkų žemę, Ukrainą. Pirma siunčiamas žvalgas, kad surastų tą
palaimingą žemę, Baltųjų Vandenų Šalį. Ir suranda – tai Altajus, kur po ilgų
klajonių bėgliai ir atsiduria. Čia jie, sentikiai, stato namus su aukštom ir
aklinom tvorom, klėtis, turi savo skriptoriumą, – mūsų dienomis jis vadintųsi
lyg ir kokia knygų leidykla. Tik sentikių knygos yra rašomos ranka, erelio
plunksna, gražiomis, įmantriomis senoviškomis slavų raidėmis. Kartais
medžiotojai ar šiaip atsitiktiniai žmonės pastebėdavo taigoje įsikūrusius
bėglius. Žinia, kad kažkur Altajaus gūdžiuose, atkampiuose tarpekliuose gyvena
žmonės, pasiekė ir valdžios pareigūnų ausis. Ne vieną kartą ginkluoti kareivių
būriai užpuldavo skito gyventojus, bet jiems pavykdavo laiku pasprukti. Ne
veltui sibiriečiai sako, kad toliau padėsi, arčiau pasiimsi. Toli už snieguotų
viršūnių, už ledo laukų paslėpti skitai sunkiai buvo surandami ir svetimą žmogų
ten iš anksto pastebėdavo. Skito gyventojai greitosiomis pasiimdavo su savimi
pačius vertingiausius daiktus: ranka rašytas senovines knygas, ikonas, o kitką
– tvirtus maumedžio trobesius su visa manta – padegdavo, tam reikalui visada
prie namo sienos būdavo sukrauta krūva sausų šakų. Bėgliai susirenka jau
kažkelintoje vietoje, kuria tvirtą, ilgalaikę buveinę, turi net nedidelę vario
liejyklą. Varis reikalingas knygoms papuošti, padaryti joms tvirtus ir
įmantrius užraktus. Pačių knygų viršeliai taip pat ne paprasti – iš čia pat
vaikštinėjančių maralų gerai išdirbtos odos. Bet vieną kartą gausi karinė
komanda apsupa skitą, ir dabar V. Tregubovas suimamas jau trečią kartą. Vedamas
į Bijsko kalėjimą jis vėl pabėga, dabar jau visam laikui. Daugiau nei jo, nei
iš naujo sukurtos bendruomenės niekas neberanda. Valsčiaus viršaitis, kurio
karinis būrys paėmė į nelaisvę skito gyventojus, rekvizuoja rankraštines
knygas. Tiesa, vėliau tas knygas jis visai nebrangiai parduoda kitiems
sentikiams, nors ir tada jos nepigiai kainavo. Apie V. Tregubovo gyvenimą
vėliau sužinome iš jo palikto rankraščio, kur minėti įvykiai baigiasi antru
pabėgimu iš Irkutsko katorgos. Kas buvo po to, gauname žinių iš kitų šaltinių.
O kas dėjosi po paskutinio, trečio, pabėgimo – lieka tik spėlioti. Susitikimas
Ant aukštų Ust Semos valgyklos medinių laiptų pats su savimi galynėjasi
keršabarzdis seniokas. Nors šiuo metų laiku saulė tiesiog tirpdo Katunės
pakraščių akmenis, jis dėvi vatinuką, kreivai uždėtą žieminę kepurę, o prie
diržo mediniame dėkle maskatuoja ilgas, beveik siekiąs kelius, peilis. Iš
pradžių aš pašiepdavau čionykščius vyrus, kam jie nešioja peilius, anot jų,
tinkančius eiti ant meškų, nors daugelis jų meškos ir akyse nėra regėjęs. Su
peiliais prie šono (ir su kambarinėm šlepetėm) vyrai vaikšto po kaimą, eina į
svečius, partinį susirinkimą, už tvartelio – visur. Tik kažkaip pats nepajutau,
kaip pradėjau taip pat nešioti peilį, kurį man už tris rublius pardavė tokia
moteriškė, kurios vyras grasinosi, kai jam šioji neduodavo pinigų
atsipagiriojimui, pasipjauti. Net vykstant atostogų į Lietuvą man prie šono
mataruodavo peilis, nukaltas iš kietų traktoriaus guolių, ir ilgai
nesuprasdavau, kodėl koks nors sutiktas žmogus stengdavosi laikytis nuo manęs
kuo toliau, o staiga užkalbintas atšlydavo į šalį. Kartą, grįžtant atostogų,
naktį du įkaušę vyrai Rygos autobusų stotyje be mažiausio preteksto siūlėsi
duoti man į sprandą. Aš kaip tik laiku praskleidžiau savo brezentinės striukės
skverną, ir jų žvilgsniai sustingo ties mano peiliu, didumo kaip lietuvio
kaimiečio kiaulaskerdis (pas mus jį vadina dunciu). Akimirksniu jų ketinimai
keičiasi, jie ima mane vadinti draugu, bičiuliu, broliu ir dar siūlo išgerti
kartu su jais. Tuo pat metu pasipasakoja savo nesudėtingo gyvenimo neišgalvotas
biografijas. Štai, vakar gavę algą, pakeliui į namus užsuko pas lyg ir
pažįstamas moteriškes ir dabar sliūkina visai tuščiom kišenėm pas savo piktas
ir karingas žmonas. Manė apturėsią bent šiokią tokią kompensaciją ir sielos
atgaivą už prarastus pinigus, kai pamatė mane vieną tuščioje bei tamsioje
autobusų stotyje, ir še tau, kokia nesėkmė!.. Šiandien kaip tik pasitaikė tokia
sėkminga ir reta diena, kai į valgyklą atvežė midaus. Midus – stiprus gėrimas, tad
vieno butelio iš pradžių atrodo lyg ir mažai, o du – jau per daug. Kartą,
ieškodamas raudonosios šaknies, užkopiau į pačios Krisanichos, vieno iš
Baščelako kalnagūbrio belokų, viršūnę. Pasirodo, jog jau iki manęs čia
šeimininkavo meškos, savo stipriomis letenomis traukusios iš žemės labai
saldžią ir skanią raudonąją šaknį. V. Almanis Pagaliau gerai įkaušęs seniokas
ryžtasi ir, atsiplėšęs nuo mėlynai dažytų turėklų, pasileidžia vis greitėdamas
laiptais žemyn, ir jeigu ne aš, būtų tiesiu taikymu niurktelėjęs į stiprią
Katunės srovę. Iš po vešlių antakių senis kurį laiką gręžioja mane mažomis
akutėmis ir nelauktai siūlo: – Ei, vyre, einame į valgyklą, dar truktelėsime!
Buvau pasiruošęs griežtai ir trumpai atsisakyti, bet kažkaip netyčia išsprūdo:
– Eime… Senis geria jau nebenorėdamas, o kad reikia, vis mini, kad turįs prie
Belajos upės didelį bityną, dar murmėjo apie kažkokias knygas, bet aš jo
nebeišklausiau iki galo, nes į valgyklą įpuolęs paauglys lyg skerdžiamas
subliuvo: – Autobusas! Visi kaip paklaikę vienu tuntu išgarmėjo pro storu
veltiniu apkaltas ir stiprių spyruoklių prilaikomas duris, vienoje rankoje
laikydami kelionmaišius, o kai kas ir paprastą maišą, kitoje – nebaigtą gerti
midaus butelį, ir puolė laiptais į apačią. Per tą laiką, kol sėdėjome valgykloje,
laiptai tapo dvigubai aukštesni, be to, dar pavojingai siūbavo. Autobusas
stovėjo gal minutę, tad kas nespėjo į jį įsigrūsti, paliko laukti kito, kuris
teoriškai turėjo čia vėl stabtelėti po dviejų dienų apytikriai tokiu pat laiku.
Vytauto Almanio kelionės po Altajaus kraštą © Asmeninio archyvo nuotr.
Archeografas Pokrovskis žino, ko ieškoti, tik nežino kur Apie 1961–1962 metus,
kai mes visą laiką alkani bastėmės po Baščelako, Korgono, Anujo ir kitų
kalnagūbrių juodąją taigą, archeografas Nikolajus Pokrovskis triūsė Maskvos ir
Novosibirsko muziejų požemiuose, kilnodamas tonas senų rankraščių. Archeografas
– savanoriškas katorgininkas, kuris ištisus mėnesius ar metus sklaido
sulipusius senų knygų puslapius ir, nepraleisdamas nė raidelės, turi perskaityti
gausybę kanceliarinių knygų, kol vieną dieną suranda kokią mažytę nuorodą,
vedančią jį prie ieškomo dalyko. Tik dažnai visai neaišku, kas yra tas ieškomas
dalykas ir kur jis yra. Tai tas pats, jei taigoje užtiktum prieš mėnesių
mėnesius įspaustas žemėje pėdas, iš kurių reiktų nustatyti, kas, kur, kada ir
ko šiuose kraštuose vaikštinėjo. Iki šiol senų rankraščių ir knygų tyrinėtojai
manė, kad jų reikia ieškoti tik Šiaurėje. Vėliau senų raštų kai kas užtiko jau
ir Vakarų Sibire – Tiumenėje, Tobolske. Buvo šiokių tokių žymių, jog senoviškų
knygų galėtų būti ir Altajuje. Kiekvienais metais archeografas N. Pokrovskis
rengdavo ekspedicijas į kalnus, po juodąją taigą, vildamasis rasti skriptoriumą
– viso gyvenimo archeografo svajonę ir tikslą. Bet sutiktieji senukai atkakliai
ir vieningai teigė, jog jokių senų knygų ir akyse neregėjo, jų čia nesą ir
nebuvo, skaitą tik šiuolaikinius laikraščius bei žurnalus, nieko negirdėjo apie
kažkokį skriptoriumą, esą mažai raštingi, visiškai nesidomi jokiomis senovėmis,
o save laiką paprastais tarybiniais piliečiais. Beje, pačiame tolimiausiame
bityne kur nors prie Korgono belokų, piemenų trobelėje prie aukštikalnių ežerų,
sukiužusioje zaimkoje juodojoje taigoje, visur matydavau laikraštį „Krasnaja
zvezda“. Kodėl čia visi taip mėgo ir skaitė tą laikraštį – neaišku. Ieškotojai
archeografai buvo įsitikinę, kad tikras, klasikinis sentikis būtinai augina
vešlią barzdą, negeria degtinės ir nerūko. Šitas išankstinis sentikio portretas
tyrinėtojus dažnai nuvesdavo į aklavietę. N. Pokrovskis vėliau apmaudavo, kad
kai kurie jo sutikti senukai, kurie dėjosi nieko neišmaną apie senas knygas,
rankraščius, sentikystę, buvo kaip tų retų knygų perrašinėtojai, jų savininkai,
o vienas jų, iš pažiūros ir būdo toks paprastutis senelis, kokių sutiksi visur,
turėjo skriptoriumą ir keliasdešimt šešiolikto ir septyniolikto šimtmečio
knygų. Jis pats knygas įrišdavo iš naujo, taisydavo varinius užraktus,
perrašydavo sugadintus puslapius. Kartais mokslininkas būdavo visai netoli
paslapties įminimo – tereikėjo štai šiuo vos įžiūrimu takeliu pasukti į dešinę,
o kitur slėniu paėjėti pirmyn gal kokį pusdienį, kartais ilgėliau apsistoti
vienoje vietoje, apsižvalgyti arba, atvirkščiai, paskubėti. Bet užteko su kaupu
ir to, ką surado. Nors lyg ir pačią mažumą, bet N. Pokrovskis ir iš tos mažumos
užsidirbo mokslų kandidato vardą, o netrukus gavo ir daktaro laipsnį. Mes
žinome kur, bet nežinome ką Kartą, ieškodamas raudonosios šaknies, užkopiau į
pačios Krisanichos, vieno iš Baščelako kalnagūbrio belokų, viršūnę. Pasirodo,
jog jau iki manęs čia šeimininkavo meškos, savo stipriomis letenomis traukusios
iš žemės labai saldžią ir skanią raudonąją šaknį. Raudonoji šaknis botanikų dar
neaprašyta, už tai ją gerai žino aplinkinių kaimų, skitų, bitynų senukai. Kai
susiruošdavau į kalnus, jie prašydavo tos šaknies parnešti. Raudonoji šaknis
ilgaamžiams buvo geriausias vaistas iš geriausių – kitokių gydomų žolių – o
tokių čia augo į valias – nepripažino. Dabar nuo Krisanichos beloko apvalios
viršūnės aplink matau vienintelį tikrą keržakų kraštą, ieškojimų pradžią ir
pabaigą. Kaip gerame miškų žemėlapyje matau taigą – visokią: šiaurės pusėje
visai žemai reti drebulynai, šviesūs beržų gojeliai, už jų gūbriuotos stepės su
pernokusiom laukinėm žemuogėm ir iki pat horizonto sidabrinės spalvos kiečiais
banguojanti sausa lyguma, o į kitą, kalnų pusę, stovi šimtamečiai žaibų
nutrankytom viršūnėm maumedžiai, žydinčių laukinių lelijų jelanės su ten
besiganančiais maralais, kiek aukščiau žiemą vasarą tamsi kėnių taiga, žolės,
aukštumu lenkiančios raitelį, laukinių bičių drevės, meškų guoliai ir žvėrių
bei žmonių suminti slapti takai. Netoli sniego – drūti, kankorėžiais aplipę
kedrai, gausūs lediniuoti upeliai, retos medžiotojų trobelės. Dar akmenų
slenkančios upės – kurumai, raudonoji, auksinė šaknys, sniego ir ledo laukai.
Viršūnė. Pirma siunčiamas žvalgas, kad surastų tą palaimingą žemę, Baltųjų
Vandenų Šalį. Ir suranda – tai Altajus, kur po ilgų klajonių bėgliai ir
atsiduria. Čia jie, sentikiai, stato namus su aukštom ir aklinom tvorom,
klėtis, turi savo skriptoriumą, – mūsų dienomis jis vadintųsi lyg ir kokia
knygų leidykla. Tik sentikių knygos yra rašomos ranka, erelio plunksna,
gražiomis, įmantriomis senoviškomis slavų raidėmis. Šių kalnagūbrių –
Baščelako, Anujo, Korgono, Tigireko ir kt. – pirmieji gyventojai sentikiai
bėgliai tarėsi radę žemėje rojų. Visko čia buvo pilna – žvėrių, paukščių,
žuvies, laukinių bičių, vaistinių ir valgomų augalų, miško uogų, kedro riešutų
– rink iki gyvenimo galo, vis tiek visų nenurinksi; juodžemis mažiausiai metro
storio, nėra ponų, valdžia nespaudžia, o jei ir kiek spaudžia, tai pačią
mažumėlę… Bet praeina kiek laiko, ir sentikiai jau nerimsta, slapčia renkasi
savo maldos namuose prie žvakių šviesos ir variu kaustytų ikonų – tariasi, ką
pasiųsti į žvalgybą, kad rastų taką į dar geresnę žemę. Vieną tamsią naktį
visos šeimos išeina link belokų, brenda per kalnų upes, lipa sniego laukais,
byrančiais akmenynais – kurumais, vis tolsta ir tolsta nuo Altajaus, kol po
ilgų klajonių atsiduria Gobio smėlynuose, kur vandenį regi tik miražuose.
Pakelėje nuo ligų, bado, laukinių ordų, troškulio lieka gulėti vyrai, moterys,
vaikai, o vieną dieną paskutinis likęs gyvas vedlys senolis, pajuodęs ir
išdžiūvęs saulėje, virš juodų smėlynų mato ežerą, jo viduryje salą, girdi varpų
skambesį ir regi vandens paviršiumi link jo tyliai skriejantį luotą su jame
stovinčiais vienuoliais… O štai kas buvo kiek vėliau pas mus, Lietuvoje.
Praleisiu gyvenimą Altajuje, grįšiu į tėviškę. Beržėnų girininkija ir jos
apylinkės – tai buvo tikra lietuviška Baltųjų Vandenų Šalis, tad ko ten
negyventi. Bet ne, kaip tie sentikiai ieškotojai vis ėjome ir ėjome iš vieno
Lietuvos krašto iki kito, kol pagaliau apsistojome Naujojoje Akmenėje, tame
lietuviškame Gobyje… Pasak vietinių gyventojų, iki revoliucijos jie gyveno
sočiai ir pasiturimai. Kai pilietinio karo metais nebuvo deguto, vežimų ašis,
kad geriau riedėtų, tepdavo sviestu. Įsitvirtinus valdžioje bolševikams,
negausūs šio krašto gyventojai – bitininkai, medžiotojai, retų akmenų
ieškotojai, kedro riešutėlių rinkėjai – beveik visąlaik būdavo alkani. Nors
aplink, tik ištiesk ranką, rasi brangakmenių ir pusiau brangakmenių, vien
raudonoji šaknis kainuoja daug ir labai daug, maralų pantų vertė tolygi aukso
kainai, rečiausių augalų medus. Negana to, mes tada apie tai nieko neišmanėme,
užėję kur nors tamsioje taigos kertelėje pasislėpusį bityną ar zaimką,
pamatydavome lentynėlėje ant sienos storas, ranka rašytas knygas, kurias
šeimininkas, pasirodžius svetimam žmogui, užtraukdavo kartūnine užuolaida. Dabar
tokia knyga kainuotų milijoną. Rublių? Litų? Dolerių? Gal kiniškų ar japoniškų
pinigų? Tik viso to šeimininkas – akmenų, retų šaknų, pantų, neįkainojamų knygų
– būdavo alkanas. Mes taip pat. Visą laiką. Nors bitynuose, zaimkose mus visada
pavaišindavo ką tik iš korių išsuktu šiltu medumi. Išgeri tokio beveik juodo
nuo čionykščių žolių medaus didelį aliumininį puoduką, dar pakelėje prisiskini
čeremšos ar kitokių valgomų žolių ir pats stebiesi, kad esi be įprasto riebaus
lietuviško maisto gyvas, sveikas, stiprus ir greitas. Kur nors už gero
pusšimčio kilometrų nuo kaimo pavasarį sužėlęs (tokią kilmiavietę vienas nuo
kito labai slėpdavo) sultingas čeremšynas, juodojoje taigoje užtikta kurtinių
tuoktavietė, šviežios maralo pėdos mus jaudindavo kur kas labiau už visus kitus
nevalgomus šio krašto turtus kartu sudėjus. Man ką tik pradėjus dirbti
girininku, priskyrė du eiklius jojamus arklius. Dabar tai būtų kaip dvi
lengvosios personalinės mašinos. Gavau senovišką apynasrį, papuoštą gal pora
kilogramų sidabrinių stambių kniedžių. Taip pat norėjo duoti ir senovišką,
panašų į skitų laikų balną, kokį vėliau mačiau Bijsko ir Barnaūlo muziejuose,
visą išgražintą vėlgi sidabru. Tik tokį senovišką balną man imti buvo ne
„unoras“ ir paprašiau duoti šiuolaikinį, fabrikinės gamybos. Tą pasidabruotą
apynasrį aš nakčiai pamaudavau ant tvoros, – nors būta čia visokių žmonių, jo
niekas nepavogė. Šiek tiek vėliau, dirbant kitoje, Ak Tašo girininkijoje,
Baratolo aukštikalnėje Novosibirsko archeologai kasinėjo hunų kapinyną. Tokių kapinynų
(vienas buvo mūsų darže) – skitų, hunų ir kitų tautų – mūsų girininkijos ribose
galėjai užtikti visur. Kartą archeologinės ekspedicijos vadovė per savo žmones
man perdavė, kad atvykčiau, – padovanosianti gerai išsilaikiusį hunų vado
peilį. Nenuvykau, nes ta vasara buvo labai sausringa, reikėjo gesinti visąlaik
taigoje kylančius gaisrus... …Aštuoniasdešimtmetis senukas Smetaninas, kaip
vėliau sužinojau, laikęs visą biblioteką rečiausių šešiolikto ir septyniolikto
amžių knygų, iš kažkur gavo neįkainojamą lobį – maišelį kvietinių miltų. Tada
jis, kai atjojome į jo zaimką, iš savo brangių atsargų atseikėjo ir mums apie
porą kilogramų miltų… Vytauto Almanio kelionės po Altajaus kraštą
© Asmeninio archyvo nuotr. Trobelė taigoje Belajos upės aukštupys. Beje,
beveik pusė Kalnų Altajaus upių vadinasi Belaja (Baltoji), o kita pusė – Kara
(Juodoji). Likusios turi kitus pavadinimus. Jų yra kiekviename kalnagūbryje,
tankiai po kelis vienodus pavadinimus, tad atsekti, kuri yra ta tikroji Belaja,
pagal šį pasakojimą būtų bergždžias darbas. Vienoje jelanėje palikome savo
arklius skainioti žydinčių pinavijų žiedų, o patys einame ieškoti tako. Be tako
mes, žmonės, dar šiaip taip galėtume brautis per virtėlius, šokinėti nuo akmens
ant akmens, bet arkliams reikėjo surasti bent šiokį tokį taką ar bent jo
prisiminimą, – būtų tikusi ir meškų išbraidžiota šliūžė. Palipęs ant didelio
plokščio akmens žvelgiu aplinkui ir visai netoli, beveik po kojomis žemai matau
nušienautą aikštelę, aplūžusių karčių tvorą, besiganantį arklį, žemą, neką
aukštesnę už žolynus trobelę, daugybę bičių aviliukų ir žmogų kieme,
besikuičiantį ant kirviu tašytų lentų stalo prie storų knygų. Aikštelė,
bitynas, trobelė, daržas – įprastas zaimkos vaizdas, tik knygos man atrodo
visai nerealus dalykas. Staiga senis sukrunta – pastebėjo mus, tad leidžiamės
žemyn ir raiti įjojame į jo atsiskyrėlišką kiemą. Ant neobliuoto stalo
nebematau nė vienos knygos, tik pastebiu kažkokius man nepažįstamus įrankius.
Kaip vėliau sužinojau, tai būta prietaisų, kuriais daromi įspaudai odiniuose
knygų viršeliuose. Ir kaip nustembu atpažinęs tą patį anąkart įkaušusį senioką,
su kuriuo šauniai vaišinomės Ust Semos valgykloje ir kuris, džiūgaujant visiems
keleiviams ir man taip pat, atsiliko nuo autobuso. – Labas! – lipdamas nuo arklio
šūkteliu. – Štai kur mes vėl susitinkame! Senis kaip pro šautuvo taikiklį žiūri
į mane ir sakosi, jog jaunuolį (jaunuolis – tai aš) matąs pirmą kartą gyvenime.
Senio pati, dviem tamsiom skarelėm apsigobusi galvą, nieko nesakydama ir
nežiūrėdama į mus, tarkštelėjo puodšakėmis ant stalo didelį špižinį dubenį
maralo mėsos, stambiais gabalais suraikytos duonos, tamsaus korių medaus ir
gilią lėkštę sūdytos čeremšos. Tik po kurio laiko pakėliau galvą apsižvalgyti
ir pamačiau, kaip lentynoje, tamsiame trobos kampe, pro ne visai užtrauktos
kartūninės užuolaidos plyšį blizga variniai storų knygų papuošalai. Šeimininkas
žaibiškai pagavo mano žvilgsnį ir, vos spėjus pavalgyti, primygtinai pasiūlė: –
Man reikia joti į Baščelako Viršūnės kaimą, tai galiu jums parodyti kelią…
Nebuvau jam sakęs, kad mums reikia joti kaip tik į šį kaimą, tad supratau (o ko
čia nesuprasti), jog esame visai nepageidaujami, ir teko sutikti su zaimkos
šeimininko siūlymu. Pirma joja senis, o mes – vorele iš paskos. Taip prabėgo
valanda, kita, ir aš suvokiau, kad mūsų vedlys jau seniai išsuko iš tikro tako
ir dabar mus veda nežinoma kryptimi. Vienu metu užsižiūrėjau kažkur į šoną, ir
pasijutome esą vieni. Susiūbavo aukštos žolės, šaižiai surėkė amžinai alkana
kedrinukė, ir mus apglėbė tyla, kėnių taiga ir išblyškę nejudantys žolynai.
Kurioje pusėje yra Baščelako Viršūnės kaimas, mes maždaug žinojome, tad
pernakvoję prie juodaisiais serbentais apžėlusio upelio kitos dienos pavakary
įjojome į pritilusį, iš storų maumedžio rąstų suręstų trobų, pasislėpusį už
aukštų aklinų tvorų, Baščelako Viršūnės kaimą. Caro valdžia žiauriai ir ilgai
persekiojo bėglius, Baltųjų Vandenų Šalies ieškotojus, tarybiniais metais
sentikiai buvo tremiami, šaudomi, naikinami lageriuose. Visa tai jie iškentė,
visiškai nesunyko, kėlėsi iš vietos į vietą, nuo kolektyvizacijos bėgo į pačias
neprieinamiausias taigas, į Tuvą, Mongoliją, niekam nė žodžiu neprasitardavo
esą senojo tikėjimo išpažinėjai. V. Almanis Šį kaimą gerai žinojome, nes jis
buvo mūsų girininkijos ribose. Čia visi lig vieno gyventojai – užkietėję
sentikiai. Kiekvienoje troboje, jeigu buvai įleistas pro storų maumedžio lentų
vartus, ant sienų galėjai išvysti senas, dar iš Pomorės krašto atsineštas
ikonas, ant stalo atviroje vietoje padėtą laikraštį „Krasnaja zvezda“, jeigu
gerai pažinojai sentikių (čia vadinamų keržakais) gyvenimą, galėjai paslapčia
užmesti žvilgsnį į kampą, kur po kartūnine užuolaida nuo pašalinių akių buvo
paslėptos senoviškos rankraštinės knygos. Tuo tarpu bežodės moterys, iki pat
akių galvas apsimuturiavusios dviem tamsiomis skarelėmis, dėlioja ant stalo tik
svetimam, ne saviškiui, skirtus indus, paprastus taigos valgius ir būtinai
okrošką (lyg ir šaltibarščius) – iš nemažai laipsnių turinčios giros su
čeremša, nuo ko pasijunti ne tik sotus, bet užsinori ir padainuoti… Po
dvidešimties metų Nuo minėtų įvykių praėjo dvidešimt metų. Taiga smarkiai
pasikeitė. Daugelio kaimų, bitynų neliko nė žymės, lyg į žemę prasmego zaimkos,
tik aukštos dilgėlės dar ženklina tas vietas, kur stovėta trobų, susiglaudė
kėniai virš žmonių ir arklių takų, sunyko buvę nors šiokie tokie mediniai
tilteliai per siautulingus kalnų upokšnius ir ilgai tenka vaikščioti jų
pakrantėmis, kol randi kiek ramesnę tėkmę, kad pasiektum kitą krantą. Namų
vietoje auga dilgėlės, kur juodoji taiga – kėnynai. Kitur, pagal šviesias ir
žvirgždėtas kalnų upes, kur žmonių taip pat gyventa, dabar atrasi tik ištisą
milžiniškų kanapių jūrą. Kartą pamečiau taką ir teko skverbtis pro kanapių
sąžalynus. Mano brezentinė striukė nuo kanapių žiedadulkių liko visa geltona.
Kadangi vakarėjo, tai kanapyne pasistačiau palapinę ir įlindau į ją miegoti.
Visą naktį man regėjosi keisti vaizdiniai, kokių nei iki to, nei paskui
nebemačiau. Po kiek metų perskaičiau Čingizo Aitmatovo knygą „Ešafotas“, ir
viskas tapo aišku… Per tą laiką mes perskaitėme daug knygų apie sentikius, apie
slaptus takus į Baltųjų Vandenų Šalį, sužinojome daug ką apie senas knygas,
skriptoriumus, rankraščių kūrėjus. Taip pat perskaitėme N. Pokrovskio knygą
apie senų rankraštinių knygų paieškas. Jis niekur nerašo, kur jų ieškojo,
nemini sutiktų žmonių pavardžių, tik pagal pateiktas knygoje nuotraukas
tiksliai nustatėme, apie kurias vietoves autorius rašo, netgi atpažįstame
žmones, kurie mums tada atrodė paprasti pilki tarybiniai piliečiai – sargai,
traktorininkai, piemenys, bitininkai, pensininkai. O pasirodo, tai būta garsių,
bet nesigarsinančių knygų perrašinėtojų, o vienas jų – ir skriptoriumo
šeimininkas… Senio trobelės, kur prieš daug metų netyčia užklydome, būta taip
gerai ir sumaniai paslėptos, jog mes gal tik iš kažkelinto karto užtikome jos
vietą. Dabar ten neberadome nei trobelės, nei daržo, buvo likę tik keli
aptriušę tvoros stulpai, o namo vietoje bujojo vešlus dilgėlynas. N. Pokrovskis
savo knygoje daug rašo apie sentikį V. Tregubovą, jo nepaprastą gyvenimą, jo
katorgas ir pabėgimus, apie skitus kalnuose, persekiojimus, nebaigtą rankraštį,
apie šio žmogaus nuotykius ir dingimą visam laikui. Tik gal dešimtą savo
kelionių vasarą po Kalnų Altajų mes sužinojome kadaise netyčia atrasto skriptoriumo
šeimininko pavardę. Tregubovas! Tad bėglys V. Tregubovas nepradingo, o vėl
susirado niekam nežinomą vietą šių kalnų labirintuose ir jau kažkelintą kartą
iš naujo statė tvirtą trobą, kūrė naują bendruomenę. Kaip klostėsi šio įstabaus
žmogaus gyvenimas, belieka tik spėlioti. Daug ką galėjo papasakoti mūsų kadaise
trumpam sutiktas V. Tregubovo ainis. Galima drąsiai tvirtinti, kad jis tikrai
turėjo kokių nors savo legendinio protėvio rankraščių. Tik kur dabar ieškoti
dingusio provaikaičio? Sklido gandai apie vienuolę Marfą iš kadaise sunaikinto
moterų sentikių vienuolyno prie Belajos upės, jos didelį, gal dviejų šimtų
avilių bityną anoje kalnų pusėje, kažkur apie Buchtarmą, ir vėl prie Belajos,
dabar jau kitos, upės. Deja, nebeliko takų į aną pusę, užžėlė, tapo užmiršti
seni takai, o nauji nuvesdavo mus visai ne ten, kur reikėjo. O štai kas buvo
kiek vėliau pas mus, Lietuvoje. Praleisiu gyvenimą Altajuje, grįšiu į tėviškę.
Beržėnų girininkija ir jos apylinkės – tai buvo tikra lietuviška Baltųjų
Vandenų Šalis, tad ko ten negyventi. Pačiais gūdžiausiais tarybiniais laikais
visiems darbų buvo per akis, tik dirbti niekas nenorėjo. Kas buvo vikresnis ir
sumanesnis, tas kaip velnias kryžiaus bijojo valdiško darbo ir lėkė kaip akis
išdegęs į tundrą, taigą, nors ir pačią dykumą. Geriau Čiukotkoje per arktinę
žiemą glaudėsi prie šilumos vamzdžio ar negyvai sustirdavo medžiotojų trobelėje
kur nors Evenkų apygardoje, kad tik būtų laisvas. Keli tokie vyrai – du valgę
valdišką duoną lageriuose, o trečias mokslų kandidatas – atsibastė iki
vienuolės Marfos bityno. Vyrai tarėsi pailsėsią nuo darbų, bet pateko į
senosios bitininkės geležinius gniaužtus, pamatė, kas yra tikras darbas ir…
liko patenkinti. Kartą bityne nusileido geologų malūnsparnis. Marfa, delnu
prisidengusi akis, žiūri į tokį nematytą daiktą, o čia vienas jaunas vyrukas
geologas nori pasityčioti iš senutės: – Ei, bobule,
pirk malūnsparnį! – Kiek kainuoja tokia mašina? –
klausia jo bitininkė. – Milijoną! – kreta iš juoko
geologas. – Du tokius tai galėčiau nupirkti, – ramiai
sako Marfa. Caro valdžia žiauriai ir ilgai persekiojo
bėglius, Baltųjų Vandenų Šalies ieškotojus, tarybiniais metais sentikiai buvo
tremiami, šaudomi, naikinami lageriuose. Visa tai jie iškentė, visiškai
nesunyko, kėlėsi iš vietos į vietą, nuo kolektyvizacijos bėgo į pačias
neprieinamiausias taigas, į Tuvą, Mongoliją, niekam nė žodžiu neprasitardavo
esą senojo tikėjimo išpažinėjai. Kai kurias šimtmečiais saugotas ikonas, senas
rankraštines knygas nučiupdavo komjaunuoliai, kartais pačių sentikių sūnūs, o
ypač anūkai su dideliu malonumu mesdavo jas į laužą. Neretas atvejis, kai į
laužą eidavo ir patys ikonų ar senų knygų šeimininkai. Dabar su didžiausiu
įniršiu, ko gero, dar labiau negu caro žandarai ar tarybiniai aktyvistai ikonų
ir senų knygų ieško kolekcionieriai. Nuo jų pasislėpti nėra lengviau, negu nuo
buvusių persekiotojų. Rimbas, ugnis, katorga, Kolymos lageriai, ateizmo
siautėjimai nepalaužė sentikių dvasios. Dabar atėjo naujas išbandymas –
kankinti ne kūną, o sielą doleriu, rubliu, materialinėmis gėrybėmis. Palūš ar
atsilaikys sentikiai ir šį kartą – parodys laikas.
Skaitykite daugiau: http://www.delfi.lt/grynas/gyvenimas/v-almanis-slaptais-altajaus-takais-arba-kodel-sovietmeciu-visi-begdavo-i-taiga.d?id=61455266
Senolio išmintisSkaitykite daugiau: http://www.delfi.lt/grynas/gyvenimas/v-almanis-slaptais-altajaus-takais-arba-kodel-sovietmeciu-visi-begdavo-i-taiga.d?id=61455266
https://www.youtube.com/watch?v=iU1p8gE8ygI
Дед в эфире Веды Ра о событиях в мире и о выходе из сложившейся ситации ч1
https://www.youtube.com/watch?v=C9HILYrtxK8
https://www.youtube.com/watch?v=K0cWE5k-J_o
https://www.youtube.com/watch?v=2zm29EACw4k
https://www.youtube.com/watch?v=3zLhINBisAo
Дед о энергетических центрах
https://www.youtube.com/watch?v=n_kI1UbNUlw
Asgardo dvasinė mokykla:https://www.youtube.com/playlist?list=PLGzb2ZVfiemEurIWe71LdP3qBX8GHdwpU